Üdvözlünk a felesleges, értelmetlen eszközök, használati tárgyak és szolgáltatások gyűjtőhelyén!

FuraTermék Blog

Dubaj (első rész)

Olajmilliárdok a sivatagban

2017. november 27. - FuraTermék

Mai barangolós posztunkban a hosszabb (és meglehetősen szagosra sikeredett) észak-amerikai és észak-európai kitérőt követően (amelyet itt és itt olvashattok) visszatérünk Ázsiába, mégpedig azért, hogy felfedezzük a világ egyik leggazdagabb városát, amelyet a környező olaj- és földgázmezők kitermeléséből származó dollár- és dirhambevételek emeltek a sivatagi homokból a csillagos egekbe (szó szerint). 

dubai_lonely_desert_-_panoramio_4.jpg

Mivel mostani írásunk a szokásosnál is hosszabbra sikeredett, blogunk történetében először mai témánkat két epizódban mutatjuk be. A folytatás a jövő héten lesz olvasható.

Nézzük tehát, milyen hasznos (de mindenképpen jó drága) szolgáltatásokat hoztak létre az utóbbi évtizedekben Dubajban!

Föderáció a sivatagban

Mielőtt felfedeznénk Dubaj ( دبي ) varázslatos(nak beállított) világát, muszáj térben és időben is elhelyeznünk: a név nem csak a várost takarja, hanem egyben egy emírségnek is az elnevezése, amely egy nagyobb egész, az Egyesült Arab Emírségek (vagy Emirátusok) nevű Perzsa (Arab)-öböl menti államszövetség része.

uae_regions_map.png

Az Emírségek föderációja, amelyet hét emirátus alkot. Ahogy a térképen is látható, Abu-Dzabi (a főváros emírsége) az ország területének nagyobb részét elfoglalja - a maradékon osztozik a többi hat állam.

 

A hét állam (emírség) alkotta föderáció 1971-ben jött létre, amikor az addig brit függés alatt álló sejkek megállapodtak a jövő közös építéséről (az együttműködésbe szerették volna Katart és Bahreint is bevonni, de ezek végül uralkodóik döntése alapján független államok lettek).

flag_of_the_united_arab_emirates_svg.png

Az Emirségek gazdag színvilágú lobogója.

 

Az ország gazdaságának alapját immáron évtizedek óta a területén lévő kőolaj- és földgázlelőhelyek kitermeléséből származó bevételek jelentik; az évente így beérkező dollármilliárdokból hatalmas infrastrukturális és szociális fejlesztéseket valósítottak meg Emírségek-szerte (de persze a vezető réteg luxus életvitelére is jutott belőle bőven).

A gazdasági fejlődéssel párhuzamosan egy jókora népességrobbanás is bekövetkezett az Emírségekben: az 1970-es évek elején még alig félmilliónyian lakták az országot - ma már mintegy kilencmilliónyian. A lakosok többsége külföldi (elsősorban dél-ázsiai) vendégmunkás; a népességnek alig 13%-a rendelkezik helyi állampolgársággal (és felmenőkkel), vagyis a helyi arabok nettó kisebbségbe kerültek saját hazájukban.

Dubaj

Az Emírségek legnépesebb és második legnagyobb területű tagja Dubaj (a várost közel hárommilliónyian lakják), amely a Maktúm-család irányítása alatt áll (ők adják a Dubajt abszolutista módon irányító koronás gutrás főt, a mindenkori sejkeket - a föderáció létrejötte óta pedig az Emírségek kormányfőjét).

800px-mohammed_bin_rashid_al_maktoum_at_the_world_economic_forum_summit_on_the_global_agenda_2008_1.jpg

Dubaj jelenlegi emírje, az abszolút hatalommal bíró Mohamed bin-Rasid el-Maktúm sejk (2006 óta van hatalmon).

 

Maga a város egészen az 1970-es évekig egy álmos öböl menti porfészek kistelepülés benyomását keltette - az olaj előtti időkben a fő bevételi forrást a halászat és a kereskedelem jelentette a néhány ezer lakosnak. A felfedezett szénhidrogén-lelőhelyek kiaknázása azonban hatalmas lökést adott Dubajnak: a szomszédos olajmonarchiákhoz (Omán, Szaúd-Arábia, satöbbi) vagy éppen Bhutánhoz hasonlóan mindössze néhány évtized alatt majdnem középkori viszonyokból a 21. századba fejlődtek.

alras_deira_mid1960s.jpg

Dubaj látképe sok-sok évtizeddel ezelőtt. Akkoriban még a halászat jelentette a fő bevételi forrást a lakosok számára.

 

A befolyó összegek egy jelentős része persze a vezető réteg pazarló életmódjára úszott el, azonban így is jutott a szinte páratlan ütemű (valamint méretű) fejlesztésekre - és különc beruházásokra, amelyekkel igyekeznek megteremteni az alapját az olaj utáni világnak (ahol ismét a kereskedelem, továbbá a szolgáltatások és az idegenforgalom jelenthetik majd a fő bevételi forrásokat).

coat_of_arms_of_dubai_svg.png

Dubaj címere, amelyen a sivatag és a tenger (rajta egy hagyományos arab vitorlás hajóval) egyaránt megtalálható.

 

Ezt a célt - mármint függetleníteni a város gazdaságát az olajtól és a földgáztól - részben már el is érték, hiszen napjainkban a bevételeknek a nagyobb része már a turizmusból, a pénzügyi szolgáltatásokból és az ingatlanpiaci fejlesztésekből származnak.

Nézzük, mi mindenbe fektették a dubajiak a pénzüket!

Válogatásunk ezúttal is erősen szubjektív, így elnézést, ha valamelyik fontos(nak gondolt) dubaji csoda kimaradt volna a felsorolásból.

Vitorlák a vízen

Az egyik legelső idegenforgalmi beruházás volt a Burdzs al-Arab nevű szálloda megépítése a dubaji tengerparton. A hagyományos arab vitorláshajót idéző építmény napjainkban a világ harmadik legmagasabb szállodája a maga 321 méteres magasságával.

800px-madinat_jumeirah_dubai_4129376800.jpg

Nagy méretű vitorlás a dubaji tengerparton.

 

A hotelt gyakran a világ egyetlen hétcsillagos szállodájaként reklámozzák (bár hivatalosan "csak" ötcsillagos) a luxus kivitelezés miatt (ha minden igaz, a legolcsóbb szoba is ezer amerikai zöldhasút kóstál egyetlen éjszakára).

burj_al_arab_lobby_march_2008panob.jpg

A szálloda tervezői nem spóroltak a szabad térrel. Nem a minél jobb helykihasználás volt a lényeg, emiatt csak alig kétszáz lakosztálya van a Burdzs al-Arabnak.

 

A szálloda belsejében egy 180 méter belmagasságú átrium kápráztathatja el az arra fogékonyakat (és azon szerencséseket, akiknek van elég pénzük megszállni benne).

800px-al_mahara_burj_al_araba_dubai_march_2008pano.jpg

A szálloda (egyik) étterme egyben akvárium is.

 

Ha úgy támad kedvünk, vacsoránkat haltársaságban fogyaszthatjuk el (vagy a kétszáz méteres magasságban a tenger fölé lógó Muntaha étteremben), hogy aztán esti helikopteres városnézésre induljunk a hotel tetején lévő leszállóplatformról. 

Menjünk síelni!

Ha a téli sportokra - mondjuk a síelésre - gondolunk, nem Szaúd-Arábia vagy éppen az Egyesült Arab Emírségek fognak beugrani, mint célország (tekintve, hogy milyen szélességi körön helyezkednek el, ez nem is meglepő). A dubaji vezetők azonban ezzel nem voltak megelégedve...nagyon nem (pontosabban: egyáltalán nem érdekelte őket az az apróság, hogy egy meleg égövi sivatagban laknak).

ski_dubai_outside_view.jpg

A dubaji síközpont kívülről.

 

Mi tehát a megoldás, ha van elég pénzünk? Béreljünk síközpontot Svájcban? Fizessünk minden dubajinak ingyen síbérletet Ausztriába? Dehogy! Húzzunk fel egy épületet a sivatag közepén, ahol fedett sípályát tudunk kialakítani, hogy az Emírségek valószínűleg nem is létező téli olimpiai válogatottja otthon tudjon gyakorolni!

800px-dubai-ski-dubai-11.JPG

Bizony, fenyőfák is vannak a dubaji alpesi vidéken - már-már csak a jódli és a bernáthegyi mentőkutyák hiányoznak...

 

A komplexumba természetesen nem csak a mesterséges hó, hanem sífelvonó (Made in Switzerland?) is dukál, a szükséges segédeszközök helyi bérlésének lehetőségéről nem is beszélve, így a téli sportok sivatagban élő szerelmesei előtt is megnyílt az út a síelés vagy éppen a szánkózás előtt.

800px-skidubai7176.JPG

Turisták szemlélik meglehetősen lenge öltözetben a hideg, havas dubaji tájat.

 

Csak arra vigyázzunk, hogy a benti mínusz öt fokról a kinti plusz negyvenbe kilépve nehogy tüdőgyulladást kapjunk!

Mesterséges szigetek

Megérte az egész világot elhozni Dubajba

A városnak volt már vitorlást idéző szállodája, mini-síparadicsoma, mi hiányozhatott még a helyieknek? Igen, Kedves Olvasó, eltaláltad! Építettek egy űrkikötőt számtalan szigetet, és nem is akármilyeneket...

800px-palm_island_resort.jpg

Pálmafa-sziget. Az apró pöttyök luxusvillákat takarnak.

 

Első körben - mi másból, mint homokból (bár ezt nem a sivatagból, hanem a tenger fenekéről nyerték kotróhajók segítségével) - létrehoztak egy pálmafa alakú szigetet, amelyre számtalan luxusvillát és szórakoztatóközpontot emeltek.

dubai_wingsuit_flying_trip_7623566780.jpg

Van (lesz) a szigeten minden, mi szem-szájnak ingere...

 

A Pálmafa-sziget annyira bejött, hogy azóta létrehoztak még egy, hasonló stílusú szigetet is (csak ez egy picivel nagyobb), továbbá építés alatt áll a harmadik, minden korábbinál nagyobb pálmafa a napsütéses dubaji tengerparton. A szigeteken nem csak a közúti közlekedést valósították meg, hanem egy egysínű vasútvonalat is építettek (ez lett az első ilyen vasútvonal a Közel-Keleten).

800px-dubai_monorail_01.jpg

Egysínű vasút a Pálmafa-szigeten - a vezető nélküli szerelvények a szárazfölddel teremtenek kapcsolatot az autózni nem vágyó lakók (és látogatók) számára.

 

De mivel lehetne felülmúlni a Pálmafa-szigeteket? Mi lenne, ha a világtérképet mintáznánk meg apró szigetekből? A dubajiaknak mindhárom szükséges hozzávaló rendelkezésükre állt a projekt megvalósításához: a pénz, a pénz és a pénz.

800px-dubaiworld.jpg

Nekem térkép e táj...

 

Nem, Magyarország sajnos nem került fel a térképre, de például Szibéria ezer darabban (és Ausztráliát is elaprózták, de rendesen). Mindegyik szigetre luxusvillákat húztak (húznak, továbbá fognak felhúzni, mert még napjainkban is tart az építkezés) fel, állítólag a többségük még az építkezés megkezdése előtt elkelt - jó pénzért természetesen.

the_universe.jpg

Sziget-testvérek egymás mellett a dubaji tengerpart mentén, a világűrből szemlélve. A középen fekvő Világ-szigeteken és a jobboldali Pálmafa-szigeten még javában tartanak az építkezési munkálatok. Jelenleg a kép bal szélén fekvő Pálmafa-sziget az egyetlen, teljesen elkészült mesterséges sziget(csoport).

 

A Nemzetközi Űrállomáson szolgálatot teljesítő űrhajósoknak állítólag a Világ-szigetek elkészülte óta nem kell térképet magukkal vinni a küldetésekre, elég naponta néhányszor beugraniuk Dubaj fölé.

dubai_new_developments.png

Térképen a grandiózus dubaji tengerparti fejlesztések. A pirossal jelzett területek még építés-fejlesztés alatt állnak - de ismerve a helyieket, már nem sokáig...

 

Azon túl, hogy a Pálmafa- és a Világ-szigetek révén Dubaj ismét az érdeklődés középpontjába került, jó néhány négyzetkilométerrel megtoldotta az emírség területét - így kell új területeket szerezni hódítás nélkül!

A vezetők szótárában nincs olyan szó, hogy "lehetetlen". Nem számít, milyen nagy a kihívás, az erős hit, az elszántság és az elhatározás képes felülkerekedni rajta.

 

Mohamed bin-Rasid el-Maktúm sejk

 Eddig tartott a Dubajt (és csodáit) bemutató posztunk első része. Folytatás egy hét múlva.

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kerti régész · http://kertiregesz.blog.hu/ 2017.11.28. 21:17:16

Sok minden benne volt, de tessék, még néhány érdekesség Dubajról: iranydubaj.hu/tudtad-e-dubajrol/#tudtade

FuraTermék · www.furatermek.blog.hu 2017.11.29. 10:22:07

@Kerti régész: Sok minden benne volt, és még több minden lesz benne a második epizódban :-)

Han Solo. 2017.12.03. 22:30:34

Hihetetlen egy város. Hárommillió lakos, de csak 15% -kuk helyi állampolgárságú, a többiek csak ott dolgoznak. Itt van a világ legmagasabb épülete a Burdzs Kalifa (828 méter magas).

FuraTermék · www.furatermek.blog.hu 2017.12.04. 19:39:20

@Han Solo.: Szinte mesebeli város...de akadnak hiányosságok is bőven...
süti beállítások módosítása