Üdvözlünk a felesleges, értelmetlen eszközök, használati tárgyak és szolgáltatások gyűjtőhelyén!

Jeepney

2017. augusztus 21. - FuraTermék

A múlt heti, Japánban tett látogatásunkat követően még maradunk egy kicsit a Távol-Keleten, hogy megtekintsünk egy érdekes szolgáltatást és terméket (kettő az egyben) a kontinens egyetlen római katolikus többségű államában, a Fülöp-szigeteken. Nézzük, mik azok a jeepney-k!

900px-flag_of_the_philippines_svg.png

A második világháború végén az Egyesült Államok hatalmas erőket mozgósított, hogy felszabadítsa a mintegy három évvel korábban japán megszállás alá kerülő egykori spanyol gyarmatot, a Fülöp-szigeteket (a környező vizeken vívták meg az amerikaiak és a japánok a világtörténelem legnagyobb tengeri ütközetét).

Hatalmas erők, hatalmas mennyiségű ellátmány, felszerelések, járművek...

1024px-willys_jeep_1943.jpg

A háborút követően nem volt mindre szüksége az Egyesült Államoknak (és gazdaságtalan lett volna ezeket hazaszállítani), így sok minden mással egyetemben több száz Jeep-et (ami ma már a könnyű terepjáró szinonimája - vö.: dzsipek -, akkoriban pedig egy könnyű katonai terepjáró márkája volt) adtak el a helyieknek.

A gyakorlatilag romokban heverő országban hatalmas szükség volt ezekre a járművekre, amelyeket végül a helyiek alaposan át is alakítottak, hogy a négy-öt ember helyett sokkal többet (akár tíz-tizenöt embert) is képesek legyenek szállítani az amúgy tömegközlekedést nélkülöző városokban.

Megszületett a jeepney (filippínó nyelven dyipni).

1024px-philippine_jeepney.jpg

Kibővített utaskapacitásával kiválóan megfelelt iránytaxiként, vagy kisbuszként - gyorsan és olcsón lehetett vele eljutni "A"-ból "B"-be.

jeepney_overloaded.jpg

A jeepney-k idővel a helyi kultúra szerves részeivé váltak (köszönhetően színes festésüknek, egyedi mintázataiknak, amellyel a tulajdonos díszíti fel őket), s megszervezték a gyártásukat is.

passad_jeepney.JPG

Ezeknek persze már nem sok köze van az eredeti, még az amerikai dzsipekből átépített járművekhez, de hát az idő az még a Fülöp-szigeteken is halad, így szükség volt az újításra.

jeepney_interior.jpg

Napjainkban már a Fülöp-szigetek nagyvárosaiban is megszervezték a nagyüzemi tömegközlekedést, de a jeepney-k még mindig megőrizték népszerűségüket (főleg a turisták körében).

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dzsontra Volta 2017.08.23. 09:59:55

"ami ma már a könnyű terepjáró szinonimája - vö.: dzsipek -, akkoriban pedig egy könnyű katonai terepjáró márkája volt" Na ez így eléggé nagy faszság. A Jeep ma egy autómárka (Fiat-Chrysler csoport), több típussal(Compass, Cherokee, Renegade, Wrangler), a 2.VH alatt viszont a Willys márka Jeep nevű típusa volt az amerikai hadsereg könnyű terepjárója, amiből rengeteget hagytak szana-szét a világban, mert töbe került volna hazavinni, mint amennyiért a hadsereg vette ezeket.

sanyikám 2017.08.23. 20:27:38

Pedig igaza van. Manapság szinte mindent dzsipnek hívnak ami egy kicsit ki van emelve mert sokak szerint a dzsip meg a terepjáró ugyanazt jelenti. Pont mint a still fűrész vagy a jakuzzi vagy még oly sok minden.